2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. zaw12929
14. stela50
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
Ще започна първо с малко отклонение - категориите в постовете са определени като политика или бизнес...а те са толкова свързани, че е необходимо и добавянето на катерогия политикономика, примерно.
След оповестяването на резултатите от референдума на сепаратистите/федералистите в Украйна лъсва многолетна история на икономическите зависимост на регионите в Европа.
Не става въпрос за изконната свързаност на Русия и Украйна като производства и потребление. Това е стара, скучна и доста дъвкана тема.
Става дума за обвързването на Европа от доста години насам с природните ресурси на изтока - било в селскостопанско производство, било в природни русурси и траспортирането им.
СЕЛСКО СТОПАНСТВО
ЕС потребява доста от производството на маслодайни култури в Украйна - рапицата и сълнчогледът са борсови стоки в Германия и рязката промяна във възможностите им за доставка ще повлияят на световните цени в посока нагоре.
А тези масла се влагат в производството на биодизел, задължителен компонент в дизеловото гориво в Европа.Влагат се и в производството на храни от всякакъв вид.
ЕС, включително България, разчита на производството на зърно на Украйна, за да има достъп до качествено и нескъпо зърно за производство на фуражи и оттам поддръжка на ХВП. Използват и го и за балансиране на наличностите за производствата на хляб и тестени изделия в сладкарската промишленост. И двете са части на ХВП на Европа.
Какъв е делът на доставятите от Украйна селскостопански продукти в баланса на ЕС може са мо да се гадае, но сътресенията няма да се отразят добре на тежката Европейска икономика.
ГОРИВА
Ще започна с така известната газ, идваща от Русия.
Според предварителната карта газопроводът обслужващ южна Европа, и Блъгария в т.ч., остава под контрола на Русия. Това е донякъде добра новина, защото поне няма да сме заложници на двустранни отношения межде трети страни.
Северната газова магистрала, която минава през Киев и отива в Германия и Централна и Западна Европа остава под контрола на централистите. После ще се върна на въпроса, защото остава да спомена и нефта.
Голямото нефтено трасе за Централна Европа, бившите соц страни и Австрия грубо казано копира трасето на северния газопровод и също би останало под контрола на Киев.
И тук започва интересното – преминаването на контрола над Украйна в ръцете на ЕС би позволило пряко договаряне от страна на Съюза с Русия относно доставки и цени. Така се изключва логистичния посредник, Украйна, който имаше навика да изнудва и двете страни, единствено поради съществуващата разпределителна инфраструктура.
Русия умело използва ситуацията, за да си вземе Крим наскоро в исторически план предоставен на Украйна, с мълчаливата подкрепа на света. Сега продължава курса и ще диверсифицира доставките на газ така че по-голямата част на ЕС отново да зависи от Украйна.
Проблемът
Украйна е бедна държава, която не може да си плати газта, която потребява, защото икономиката й е построена по начин, разчитащ на евтин газ. Нещо като Кремиковци, който без евтина суровина и въглища отиде в историята. Впрочем това е и бъдещето на Украйна, ако продължи в тази посока.
Тъй като няма как да мине газ по тръбата без да се даде възможност на Украйна да си потреби колкото й е необходимо Русия търси икономически гаранции за плащането. И след като Украйна не може да плаща ЕС ще плаща и заради Украйна, за да може безпрепятствено да си получава газта и петрола.
Става въпрос за милиарди долари на месец, които Украйна и в момента трудно осигурява. След федерализацията на страната цялата й тежка индустрия и въгледобив останат под контрола на Русия и местните правителства в Южните и Източни частил Тогава генерирането на такива средства става невъзможно без външна финансова помощ.
ТРАНСПОРТ
Украйна освен разпределител на горива заема и доста голяма част от трафика по р.Дунав и Черно Море.
Водният транспорт е лесен и евтин достъп да сърцето на Европа по реката и удобен транспорт от Русия по Днепър до Черно Море. Още СССР е осигурил съществуването на товарни пристанища на морското крайбрежие като Одеса заема челно място.
При формирането на републиките в състава на съюза естествените граници на Молдова са орязани и крайбрежните морски области предоставени на Украйна. В тази област е делтата на Дунав и досега на страната с реката.
При федералното разделение всеки възможен достъп до воден транспорт остава под контрола на Русия. Украйна остава зависима от възможностите за пренос на селско стопанската си продукция, въглища и индустриални изделия на пазари различни от Русия.
Последните новина за назначаването на мистър Байдън, за директор на най-голямата украинска газова компания е ясен знак, че ЕС има апетити към страната, но и САЩ се надяват да усвоят част от ресурса и по възможност да притеснят Русия в стил Куба.
Голямата игра продължава!
Кой е баш патриотина на Булгаристан ?
"Виктор Цой – последният герой"...